Zal ik sparen, of niet? – Met 5 tips!

Echt jongens, het is me wat. Studeren is zeker niet goedkoop. Daar kwam ik achter.

Nu woon ik zelfs nog thuis, maar op een of andere manier gaat dat sparen niet vanzelf. Ik ben gelukkig niet iemand die heel slecht met geld om kan gaan, maar ik merk wel dat ik andere prioriteiten krijg dan vroeger. Toen ik jonger was kon ik heel lang sparen voor iets wat ik écht wilde hebben, tegenwoordig vind ik het leuk om een terrasje te pakken of een avondje naar de bios te gaan. En helaas is dat ook niet gratis. Daarom vandaag vijf tips om én te sparen én leuke dingen te blijven doen!

  1. Zet je inkomsten en uitgaven op een rijtje. Een beetje overzicht in alles wat er binnenkomt en uitgaat is nooit verkeerd. Door alles even op te schrijven (althans de dingen waar je zeker over bent = vaste lasten), wordt het al snel duidelijk hoeveel je ongeveer kan besteden aan andere dingen. Als je een bedrag voor jezelf afspreekt is het makkelijker om in de gaten te houden of je te veel geld uitgeeft. Waarschijnlijk werkt dit beter dan altijd maar je rekening checken of er nog genoeg geld op staat om een terrasje te pakken, terwijl je dan misschien net die openstaande rekening vergeet.
  2. Zet een vast bedrag van je loon op een spaarrekening. Stel dat je €40,- in de week binnenkrijgt, kan je afspreken dat €20,- daarvan is om dingen te betalen, €10,- om leuke dingen van te doen en de laatste €10,- om te sparen. Dan heb je aan het eind van de maand €40,- gespaard en dat is dus 1 keer je weekloon! Tadaa…
  3. Kijk naar de sales! Heb je echt een nieuwe broek nodig? Kijk eens op de uitverkooprekken. Niet alles hoeft super duur te zijn. Misschien is het zelfs een uitdaging om zo goedkoop mogelijk te shoppen…!
  4.  Pin je geld! Nee, niet in de winkel contactloos betalen. Maar stop dat tientje in je portemonnee. Zo zie je precies hoeveel je nog hebt en wat je al hebt uitgegeven. Ik weet niet of jullie dat ook hebben, maar vaak vind ik het stommer om contant geld uit gegeven dat om eventjes te pinnen. In dit geval is dat alleen maar handig! 😉
  5. Last but not least, want dit is een hele handige: koop een spaarpot die je niet kunt openmaken. Ik krijg bijvoorbeeld de fooi van mijn werk contant uitbetaald. In plaats van dat meteen uit te geven stop ik alles in zo’n spaarblik. Bij een normale spaarpot heb ik namelijk snel de neiging om er wat uit te halen, maar nu kan dat niet. Als het zomer is ga ik hem openmaken en er leuke dingen van doen in m’n vakantie. Dat is eigenlijk sparen zonder dat je er iets van merkt.

267df34f79d93cd01510c439f18c59871689e78ebe925eba45e4b23f47c73cb8_1

Ik hoop dat je wat met de tips kunt! Of dat je er in ieder geval iets rijker van wordt. 😉

One thought on “Zal ik sparen, of niet? – Met 5 tips!

Geef een reactie

