Zal ik op kamers, of niet?

De levensvraag onder studenten: Zal ik op kamers, of niet?

Het lijkt allemaal zo perfect, en daarom zit het plan om op kamers te gaan in Utrecht al enige tijd in mijn hoofd. Mijn ouders denken echter dat er nog een hoop bij komt kijken, en na naderinzien kan ik ze geen ongelijk geven. Maar die kriebels in m’n buik om met vriendinnen in een appartementje te wonen gaan niet weg. Daarom besloot ik een lijstje te maken met de plus- en minpunten. Zo hoop ik iets meer duidelijkheid te scheppen in al die hersenspinsels, en uiteindelijk de juiste keuze te maken!

Laten we beginnen met de positieve dingen. (Spoiler: die zijn het leukst!) 

  • Meestal is zo dat je op kamers gaat in de stad waar jij studeert. Of voor mij, Ede-Utrecht, wat goed te bereizen valt. En dat is eigenlijk de meest belangrijke oorzaak om op kamers te gaan: de reistijd. Voor mij zou het echt wel veel schelen, en het lijkt me heerlijk om die tijd in te winnen. 
  • Gezelligheid! Niet te ontbreken onder de studenten. Ik hoor zoveel positieve en leuke verhalen om mij heen. Of je nou in een studentenhuis gaat wonen waar je niemand kent, of juist met je beste vrienden: gezelligheid gegarandeerd! 
  • Vrijheid. Het klinkt misschien een beetje overdreven, maar voor veel studenten is dat toch zeker een heel groot pluspunt. Je kunt alles doen op jouw tijd, zonder dat er constant op je lip gezeten wordt. 
  • Tot slot, je leert om op eigen benen te staan, en dat is zeker iets wat niet slecht is. Iedereen komt op een punt dat je dat moet leren, je studententijd is de perfecte timing daarvoor.


En dan nu toch echt even die realisitischere kant:

  • Geld. Geld. En nog meer geld. Op kamers wonen is zeker niet goedkoop. Nu is het ook zo dat ik geen stufi krijg of een uitwonendebeurs, waardoor het gehele geld bedrag toch echt bij elkaar geleend moet worden. Op verschillende studentenwebsites schatten ze in dat je aan het eind van je studie al gauw 30.000 euro schuld hebt. Dat is niet een heel prettig vooruitzicht. (Let wel: je mag het in dertig jaar afbetalen en dit jaar is de rente 0,0%.) Je moet dus voor jezelf bedenken of die schuld voor jou op hetzelfde level staat als de wil om op kamers te gaan.
  • Alles wat je mama ooit heeft gedaan ligt nu op je eigen schouders. Wassen, koken, ‘schoonmaken’. Het valt allemaal niet mee. Ben je er klaar voor om aangebakken aardappeltjes en een lauw slavinkje met een berg appelmoes te eten?
  • Al dat geregel… Verzekering hier, verzekering daar. Bij je ouders is alles 100% goedkoper. En behalve dat, vaak wordt het ook nog voor je geregeld.
  • Een kamer vinden is moeilijker gezegd dan gedaan. Vaak moet je bij een bepaalde studentenvereniging zitten, of moet je hospiteren met nog zo’n 30 studenten. Het willen is een, het echt doen is twee.

En dan nu het moment om een keuze te maken… *tromgeroffel* Ben jij er al uit?

Woon jij op kamers, of moet je er niet aan denken? Let me know!

3 thoughts on “Zal ik op kamers, of niet?

Geef een reactie

