Zal ik betweterig zijn, of niet?

Je leest het al gauw op Facebook als je een keer door je timeline heen scrolt: “Mensen die je verbeteren zijn egoïstisch”. Of: “Mensen die veel taalfouten maken zijn creatiever”. Maar wat denk je nou zelf?

Ik ben ook typisch iemand die iedereen verbetert. Het is een beetje vervelend, ik weet het. Maar soms gebeurt het zo onbewust dat ik er niks aan kan doen. Om eerlijk te zijn deed ik het tot de middelbare school, misschien zelfs de tweede klas, ook helemaal fout. Maar sinds ik de grammatica goed heb geleerd, zit het er helemaal ingebakken. Misschien íets te goed. En daarom bij deze een kort lijstje van de meest gemaakte fouten. Zodat jíj er weer van leert, en ik niemand meer hoef te verbeteren.

  1. “Ik heb gister een eind gefietst met hun.” Het is potverdorie hen. H E N hen. Hun is een bezittelijk voornaamwoord, en dat gebruik je als je een bezit aan wilt duiden. Dus ‘hun huis’ als voorbeeld.
  2. Om even bij de huizen te blijven. Van de zin: ‘Hun hebben een huis gekocht’ krijg ik ontzettend de kriebels. Net vertelde ik dat we hun gebruiken bij een bezittelijk voornaamwoord, en dus hoort het niet thuis in deze zin. In plaats daarvan zeggen we ‘zij’. Een van de meest gemaakte fouten, en misschien ook wel één die ik het vaakst verbeter.
  3. ‘Hij word moe van school’, ik moet bijna huilen van deze zin. Het is namelijk ‘wordt’, de welbekende dt-regel. Na hij/zij/het/u/jij of woorden als dat/die/wat komt er een t achter de d. Maar let op: de ik-vorm is zonder t. Ik word nooit moe. Hij wordt nooit moe.
  4. De laatste als afsluiter: Mag ik jou boek lezen? FOUT. Als het om een bezittelijk voornaamwoord gaat gebruiken we een w achter jou = jouw. Jouw boek. Jouw schoenen. Jouw ogen. Maar ‘ik hou van jou’ of ‘dat boek is van jou’. Misschien een beetje verwarrend, maar zodra je het onder de knie hebt doe je het nooit meer fout!

En om dat een beetje te oefenen is deze site heel handig. Je kan je aanmelden om een mailtje te krijgen met dagelijkse oefeningen en uitleg. Zo blijft je niveau op peil. 😉

2 thoughts on “Zal ik betweterig zijn, of niet?

  1. En me Milou, die mis ik echt in het rijtje 😩 Zo irritant, ik heb me huiswerk gemaakt, ik ga met me vrienden, ik vraag het aan me moeder, om te huilen! 😉😘

    Like

Geef een reactie

