Bestaan te mooie herinneringen wel?

Herinneringen: Een herinnering is een belevenis of moment opgeslagen in het geheugen.  En juist momenten die je eerder hebt beleefd kunnen je soms een gevoel van heimwee geven. Een nostalgisch gevoel. Misschien herken je dat wel als je terug komt van zomervakantie. In het begin denk je ‘lekker om weer thuis te zijn’, maar nog geen twee weken later verlang je terug naar al die mooie momenten. De warme zon op je huid, een heel oud dorpje, de vriendelijke mensen en dat mooie blauwe water.

Dat gevoel kreeg ik vandaag ook. Ik had namelijk een kleine ‘reünie’ van de mensen die naar de Filipijnen zijn geweest. In de afgelopen zes jaar zijn er drie groepen naar de Filipijnen afgereisd. Inmiddels is er  dus ook een groep geweest nadat ik er zelf was. Het was heel bijzonder om te horen hoe zij het hebben gehad, ze vertelden over mensen die ik ook ken. Over dingen die ik ook heb meegemaakt. En over geuren die ik ook heb geroken.

Terwijl ik langzaam mijn bordje boerenkool naar binnen werkte – om het mooie Holland niet te kort te doen – spookte er stiekem jaloerse gedachtes door mijn hoofd. Ik heb daar zo’n mooie tijd gehad, en dan is het ineens wel een beetje gek om verhalen van een andere groep te horen. Zij zijn met z’n vieren zeker weten fantastisch, en ze hebben hele mooie dingen beleefd. Maar toch blijft het raar. Mijn hersenen draaiden al snel weer op volle toeren, denkend aan een plan om zo snel mogelijk aan de andere kant van de wereld te belanden. Gelukkig was ik niet de enige met van die wilde plannen, dus wie weet vliegen we ooit nog eens terug…

Mensen zeggen wel eens dat herinneringen vaak mooier lijken dan dat het in het echt was, maar ik denk niet dat dat verkeerd is. Want juist omdat een ticket boeken niet zomaar gaat, moet ik het met m’n herinneringen doen. En dan kunnen ze maar beter iets mooier zijn, lijkt mij zo.

Geef een reactie

