Koude tenten en breiende oma’s

Ik kan me nog goed herinneren dat een geschiedenisdocent een keer tegen mij zei: “We schrijven nu de toekomst.” Hiermee doelde hij op de vluchtelingenstroom van het afgelopen jaar en alle mensen die de grenzen dicht wilden gooien. Het zette mij aan het denken. Hoe willen wij die geschiedenis dan schrijven? Zullen onze kleinkinderen trots zijn op ons handelen?

Op dit moment betwijfel ik dat sterk. Veel vluchtelingen zijn dan wel opgevangen in een tentenkamp, maar hebben helemaal niet de spullen om daar voor een langere tijd te verblijven. Zij komen uit een warm land, en proberen zich met dit winterse weer te kleden met wat ze hebben. En nu staan ze daar, in de kou, in de sneeuw. Jij hebt vast ook wel eens op het perron gestaan met de gedachte ‘laat er nu een trein komen, anders bevries ik ter plekke’. Ik gok dat deze mensen elke seconde van de dag aan niets anders kunnen denken. Warmte is een basisbehoefte, net zoals veiligheid dat is. En ik weet niet zo goed hoe ik moet verwoorden wat voor afgunst er in mijn hoofd afspeelt. Waarom mogen zij niet in ons huis opwarmen, waarom zitten ze nog steeds in die tentjes?

Klopt, daar zal vast wel een beleid voor zijn. Maar zo’n beleid houdt vaak niet rekening met de weersomstandigheden die op dit moment niet goed zijn. Al helemaal niet om ‘te kamperen’. Ik word dan heel gelukkig van oma’s die sjaals willen breien en organisaties die dekens uit delen. Het is mooi dat zulke kleine dingen mensen blij kunnen maken. Een actie kan heel klein zijn, maar dat kan het verschil maken tussen het koude perron of wat lekkers en de warmte bij Smullers.

Het lijkt mij mooi als we vluchtelingen iets meer gaan zien als mensen.

One thought on “Koude tenten en breiende oma’s

Geef een reactie

