De top vijf tips voor bloggen – Sex, Blogs & Rock ’n Roll

Door een gastcollege van Ernst-Jan Pfauth raakte ik geïnspireerd om dit boek van hem te lezen: Sex, blogs & rock-‘n-roll. “Een persoonlijk verhaal over wat bloggen van je vraagt en wat het je brengt”, zo luidt de cover. Op het moment dat ik de laatste bladzijde las, dacht ik bij mezelf: hoe ga ik over zo’n boek ooit een ‘recensie’ schrijven? Het is namelijk een persoonlijk verhaal van Ernst-Jan, en daar kan ik niet echt een weerwoord op hebben. Maar door alle verhalen van Ernst-Jan heen geeft ‘ie ongemerkt ook veel tips. Daarom bij deze de top vijf!

1. Voor mij was het best wel een geruststellend gevoel dat Pfauth vertelt dat hij een ‘late blogger’ is. Hij begon pas met bloggen toen iedereen al een blog had. En dat deed ik natuurlijk ook, toch fijn om te weten dat alles een succes kan worden zolang je er maar voor werkt. En zo kom ik bij tip één uit: doorzettingsvermogen. Voorin het boek staat ook de quote: “Success is going from failure to failure with no loss of enthousiasm.” – Wintston Churchill   Dit vond ik eigenlijk heel mooi passen bij het gehele boek. Alles is een kwestie van tijd, energie en doorzettingsvermogen. Als je iets wilt bereiken kan dat zeker, je moet er alleen wel heel veel energie in stoppen.

2. Deze tip mag zeker ook niet in het lijstje ontbreken: bouw een netwerk op en ga samen bloggen. Ernst-Jan vertelt dat hij dat namelijk zelf ook heeft gedaan. Samen met een aantal studenten besloot hij een gezamenlijke blog te starten. Door met meer mensen samen te werken kan je ook veel meer publiceren. Zo kreeg zijn blog meer bekendheid. En dat is natuurlijk een van de bedoelingen van een blog.

3. Waarschijnlijk ken je wel de hashtag #dtv, wat staat voor durf te vragen. Eigenlijk is dat een beetje de levensstijl van Ernst-Jan. Zodra hij een plan heeft, vraagt hij mensen uit het vak om hem te helpen. En in zijn boek viel het mij echt op dat heel veel mensen echt wel iets voor je willen doen, mits je het gewoon vraagt. Zeker een tip om te onthouden en zelf toe te passen! Schijnbaar vinden mensen het helemaal niet zo erg als er iets wordt gevraagd.

“Loop altijd iets harder dan de rest” 

4. Wat ik ook een mooie gedachte van Pfauth vond, is dat je blog eigenlijk een soort c.v. is. Schrijf dus artikelen met waarde, die iets toevoegen, op die manier kunnen mensen in principe jou als persoon leren kennen via jouw blog. Dan hoef je verder alleen nog maar visitekaartjes uit te delen om je blog bekend te maken. Ernst-Jan vertelt ook zelf dat een blog als c.v. voor hem later ook goed heeft geholpen.

5. Tot slot een belangrijke tip van deze succesvolle blogger: schrijf een blogpost vóórdat de rest dat doet en wees creatief qua invalshoeken. Pfauth stond soms al om 05:00 op om te bloggen. Zo kon hij als eerste al het nieuws lezen en dingen uitzoeken om er over te schrijven. Als andere collega’s of bloggers om 09:00 begonnen, was Pfauth de enige die er al over had geschreven. Door wat harder te lopen dan de rest bouw je een goede naam op. Pfauth lijkt door zijn boek heen te zeggen: laat zien wie je bent en val op.

Deze tips zijn natuurlijk super handig. Maar wat ik een minder puntje van het boek vond is dat alles over zijn persoonlijke verhaal gaat. Daarbij snap ik natuurlijk ook dat daarom dit boek is geschreven, maar mij had het wel leuk geleken als er een wat groter geheel in zou hebben gezeten. Al met al vind ik dit een tof en inspirerend boek, zeker een aanrader!

One thought on “De top vijf tips voor bloggen – Sex, Blogs & Rock ’n Roll

  1. Pingback: Een beetje herkenning, wie wil dat nou niet!? – Milou

Geef een reactie

