HBO vs. voortgezetonderwijs: de likes en dislikes

Ook in het tweede blok van mijn opleiding mag ik lekker bloggen. Mits er inzicht, kennis en visie in zit. Dat is me nogal wat! 

Daarom lijkt mij het leuk om mijn visie en ervaring met het HBO in vergelijking met het voortgezet onderwijs te delen. Ik kan namelijk best wel wennen aan hoe mijn leventje er nu uitziet, maar er is natuurlijk wel veel anders dan voorheen. Daarom deel ik vandaag de grootste verschillen met jullie!

  • Om te beginnen is de afstand van huis naar school één van de grootste veranderingen. Ik moet een uurtje met de bus reizen, en eerder was ik binnen tien minuutjes met de fiets op school. Eigenlijk heeft die reistijd meer invloed dan ik van te voren had verwacht. Mijn bus gaat namelijk maar een keer in het uur. Dus als je net iets later uit bent, mis je meteen de bus. En in het begin baalde ik daarvan, maar het maakte niet heel veel uit. Alleen nu begint het wel vervelend te worden, vandaar dat veel studenten ook na een poosje op kamers gaan. Maar ik denk dat ik dat nog even uitstel…
  • Ook de lestijden verschillen erg. De lessen duren meestal 100 minuten en soms vind ik dat best wel lang. Ook ben ik veel vrij (wat natuurlijk lekker is), maar soms moet ik dan ineens om 15:00u naar school. En dat is dan weer minder chill.
  • Op de middelbareschool waarschuwde ze me al dat er veel zelfstandig gewerkt wordt op het HBO, en dat klopt zeker. Wij werken elk blok in een groepje, wat ‘redactie’ wordt genoemd. Met die redactie moet je een project maken, maar wie, wat, waar en wanneer moet je met z’n allen uitzoeken. Soms is dat wel fijn; echt werken aan iets in de praktijk. Maar soms denk ik ook: geef mij nu maar gewoon een les en daarna huiswerk, want dat is toch allemaal wat makkelijker.
  • Daarnaast krijg je natuurlijk een nieuwe klas. En dat is iets wat je al heel lang weet, maar wat je pas na een paar weken merkt. De eerste paar weken op het HBO heb ik namelijk echt het gevoel gehad dat elke dag een ‘meeloop-dag’ was. En je kent inmiddels de namen van je klasgenoten, maar het zijn nog niet meteen je beste vrienden. En dat was wel iets wat ik vooral in het begin erg miste. Gewoon iemand die jou goed kent, en waar je lekker tegenaan kan praten. Maar ik kan je ook vertellen dat ik nu twee maanden verder ben, en dat ik op m’n plekje ben in de klas die ik nu heb. Het is allemaal even wennen en anders, maar uiteindelijk ook heel leuk!
  • En tot slot iets wat ik veel leuker vind dan de middelbareschool. Namelijk lessen die aansluiten op het project dat je maakt. Op de middelbareschool had ik bijvoorbeeld Wiskunde, Aardrijskunde, Engels en Duits op een dag. Die vakken hadden helemaal niks met elkaar te maken. Het leuke aan een studie volgen die je zelf ook tof vind, is dat je allemaal lessen krijgt die aansluiten bij wat je op dat moment doet. Moet ik een interview houden? Dan krijg ik het vak interviewtechniek. Moet ik met een televisie item maken? Dan krijg ik TVtechniek. Alles sluit op elkaar aan, en die eenheid vind ik heel fijn!

Tot slot wil ik even speciaal tegen de scholieren van het voortgezetonderwijs zeggen: het komt vanzelf goed. Het is allemaal even wennen, en soms is dat lastig, maar uiteindelijk is het ook heel leuk. Want het is tenslotte de bedoeling dat je iets gaat studeren dat helemaal bij jou past!
Succes met je studiekeuze!

Geef een reactie

