Zal ik kunnen blijven schrijven, of niet?

Het klinkt inderdaad een beetje dramatisch: “Zal ik kunnen blijven schrijven?”. Maar misschien ken je het fenomeen writersblock wel. Writersblock: Schrijversblok is het tijdelijke onvermogen van een schrijver of componist om tot schrijven te komen. Het schrijfproces verloopt deels onwillekeurig. De schrijver is gedeeltelijk afhankelijk van factoren die niet onder zijn controle vallen, wat soms leidt tot een verlies van inspiratie. Daar liep ik precies afgelopen week ook tegen aan en ik zal je vertellen waarom.

Dit studiejaar is verdeeld in vier blokken. Die noemen ze ook wel boksen, lijkt op elkaar. In het eerste blok kregen we als klas de taak om een tabloid te maken. Dat is een iets kleinere versie van een krant. Daar hebben we dan ook super hard aan gewerkt. Het echte nieuwsjagen werd tijdelijk een prioriteit en basisbehoefte. De fotocamera was vastgeplakt aan m’n hand. En mijn laptop was onder geen voorwaarde te missen. Zo worstelden we met z’n allen door dat eerste blok heen. Met als resultaat een prachtige tabloid waar iedereen hartstikke trots op is. Onze ouders werden uitgenodigd om bij de uitreiking van de winnende tabloid aanwezig te zijn. Na al ons harde werken mocht een zegen dan ook niet ontbreken, en bemachtigden we de eerste plek van de zes! Ook werd er nog een tentamen gemaakt, maar toen zat het eerste blok er toch echt op.

writersblockpic_opt_largewide

Trump won ondertussen de verkiezingen, de Sint kwam ons land binnen en kinderen uit Mosul kunnen weer naar school. Maar terwijl de hele wereld door ging was het stil in mijn hoofd. Even geen druk meer op de ketel. Geen nieuwe opdrachten voor de boeg. En geen vervelende verplichtingen. Op dat moment realiseerde ik me: ik kan dus helemaal niet zo goed schrijven als ik geen drukte en belevenissen om mij heen heb. En dat ik eigenlijk best een writersblock heb als het er op aan komt. Maar toch ook dat ik vanuit die stilte dan toch nog deze drie alinea’s kan schrijven.

Misschien is het enkel de stilte voor de storm.

Geef een reactie

