Zal ik mijn dromen waarmaken, of niet? – 5 cruciale tips

Hoe vaak hoor je oudere mensen wel niet zeggen: “Hoe ouder je wordt, hoe meer je dromen vervagen.” Als ik dat hoor vraag ik me af of hun dromen niet zo reëel waren. Of dat er andere dingen in hun leven kwamen die het verhinderde om hun dromen te verwezenlijken (lees: kinderen).   Tegenwoordig is er een generatie opgestaan die alle dromen waar wilt, en denkt te kunnen, waarmaken. Waar je ook kijkt lees je quotes als: “If your dreams don’t scare you, they aren’t big enough”. De hele maatschappij stimuleert jou, als individu, om je dromen waar te maken.

The sky is the limit? How claustrophobic.

Hoe ga je dat dan doen? Bij deze 5 tips om jouw dromen waar te maken:

  • Schrijf je doelen op, en deel ze ook met iedereen. Laat weten wat jouw droom is! Zo kunnen anderen je stimuleren om deze ook echt waar te maken.
  • Als je een grote droom hebt, zoals een wereldreis, kost dat vaak aardig wat geld. Bij veel bankierenapps kun je een spaardoel of een mapje aanmaken. Zo kan je beginnen met sparen. Een begroting is vaak duidelijk en het geeft je een doel. Dit stimuleert ook jezelf om er echt voor te gaan.
  • Spreek met jezelf af wanneer je je droom wilt gaan waarmaken. Na je studie bijvoorbeeld, in de zomervakantie, of misschien kan het gewoon op een vrije dag. Plan jouw droom in; het is heel leuk om naar uit te kijken!
  • Geef nooit op! Het kan zijn dat je een wat abstracte droom hebt zoals beroemd worden. Maar als je dat echt wilt, moet je er voor gaan! Bedenk vooral ook hoe je het wilt aanpakken. En dat brengt me dan ook bij de vijfde tip.
  • Bedenk hoe je je droom wilt gaan bereiken. Als je bijvoorbeeld, zoals ik eerder noemde, een wereldreis wilt maken, ga het plannen! Welke landen? Hoe ga je daar komen? Hoe veel geld kan ik daaraan besteden? Ga ermee aan de slag, maak je droom concreet.

Heel veel succes en geluk met het waarmaken van je dromen!

2 thoughts on “Zal ik mijn dromen waarmaken, of niet? – 5 cruciale tips

Geef een reactie

