Slapen komt later wel

Sociale media zorgt voor slaaptekort 

Twee neurologen in Tubanita schatten dat de slaapproblemen onder jongeren het gevolg zijn van WhatsAppen in bed. Jongens zouden verder nog laat in de avond gamen, de meiden chatten en Facebooken daarnaast tot diep in de nacht. Hierdoor slapen sommige jongeren nog maar drie á vier uur per nacht, en dat voor maanden lang. In Twente kampen rond de 200 jongeren met slaapproblemen. Zij kwamen terecht bij de huisarts. De Telegraaf meldt dat de twee neurologen, Iris Knottnerus en Loes Reichman, denken dat de werkelijke groep met slaapproblemen in het echt nog groter is.

Voor het vak Keek op de Week op school analyseren we nieuwsberichten, en kijken we naar wat media met ons doet. En niet alleen met het vak Keek op de Week, maar ook in de lessen Mediarevolutie. Hier leren wij dat er extreem veel mensen, dus ook jongeren, niet beseffen hoe ‘de media’ je kan beïnvloeden.

“En dan sta je oog in oog met een Twittermelding”

Hey, blijf eens online!

Heb jíj bijvoorbeeld wel door dat je push-meldingen krijgt van Facebook? Zo’n rood bolletje waar het aantal meldingen in staan. Sympathiek hé, dat ze jou gewoon op de hoogte willen houden!? Maar in werkelijkheid stimuleren ze jou om altijd maar online te blijven. Of neem Twitter, iets minder populair onder jongeren, maar een goed platform om een netwerk op te bouwen. Als een nieuw persoon je gaat volgen, krijg je een mailtje. Ben je net hard aan het werk, druk aan het mailen, en *pling* daar komt een mailtje binnen.  Natuurlijk ga jij als hard werkend persoon dat mailtje checken, en dan sta je oog in oog met een Twittermelding.

Op deze manier stimuleren platforms jou om online te blijven. Nu je dit weet en opnieuw kijkt naar die jongeren die vier uur per nacht slapen, is dat dan heel gek?                             Naar mijn idee niet. Met je gezonde verstand kun je natuurlijk bedenken dat slaap voor een puber heel belangrijk is. Maar je wordt wél de hele tijd bezig gehouden door alle nieuwe dingen. Voor jongeren in het speciaal is het dan erg moeilijk om ‘nee’ te zeggen.

Lekker slapen

Iris Knottnerus en Loes Reichman zeggen beiden dat het beter is om twee uur voor het slapen gaan niet meer op je mobiel te zitten of televisie te kijken. Aangezien ik zelf ook zeventien jaar ben, kan ik wel zeggen dat het een moeilijke opgave is om niet nog even snel je mobiel te checken. Wat misschien wel een idee zou zijn is dat jongeren niet meer op hun mobiel kijken zodra ze in bed gaan liggen. En zet je mobiel bijvoorbeeld op vliegtuigstand zodat je geen push-meldingen kunt ontvangen.

Wees bewust van wat platforms met jou kunnen doen, en slaap lekker!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s