Journalistieke Arena: Koen Nederhof

Nee, niet dé Arena in Amsterdam. Wel de Arena in Ede: een Journalistieke Arena. Een college dat ik volg als student journalistiek. Elke week komt er een bekende gastspreker die een overload aan informatie en tips geeft. Ook wordt daar ‘de student van de week’ bekend gemaakt en wordt er een nieuwsquiz gespeeld. Daar mag ik dan een blog over gaan schrijven. Alleen maar leuk hoor, en bij deze de tweede!

“Ik miste een tripje naar Berlijn en IJsland omdat ik mijn telefoon niet opnam.”

Altijd in de aanslag

Koen Nederhof, 29 jaar oud en werkt in het Hit & Run team bij de Telegraaf. Hij heeft journalistiek gestudeerd in Utrecht. Daarna is hij werkzaam geweest bij een krant en het ANP.  Tegenwoordig is hij een echte razende reporter. Op elk moment kan hij gebeld worden om aan de slag te gaan. “Laat je telefoon maar lekker aan staan hoor, je weet maar nooit of Rutte belt”, is dan ook de zin waarmee hij het college begint. Iets later voegt Koen er nog aan toe dat hij al een tripje naar Berlijn en IJsland heeft gemist omdat hij zijn telefoon niet opnam. “Dat gaat me geen derde keer gebeuren.” Maar dat is niet het enige waaraan je merkt dat Koen een razende reporter is, je kunt het namelijk ook zien. Waar hij ook gaat heeft ‘ie een koffertje mee met de essentials voor als hij onverwacht weg moet. Dus zelfs in de collegezaal!

Spanning en onverwacht werken

Koen vertelt over wat hij nou zou leuk en bijzonder vindt aan zijn werk. “Mijn werkdag is nooit ingepland, alles is onverwachts en snel. Daar houd ik van; ik vind het heerlijk om op pad te gaan. Zo werd ik op een vrijdagochtend gebeld of ik naar Thailand wilde. Daar was een golf van aanslagen en ik was de gene die er naar toe mocht. Zodra het zeker is dat ik ga moet er veel gebeuren. Dat is heel leuk, maar ook een beetje spannend; ik weet nooit waar ik terecht ga komen. Zo zat ik dus ook vrij snel nadat ik had toegezegd in het vliegtuig richting Bangkok. Dat duurde twaalf uur, en ik had ondertussen geen idee of de aanslagen nog bezig waren of al waren gestopt. Dan is het maar afwachten in welke situatie je terecht komt.  Dat zorgt voor de spanning in mijn werk!”

“Nederlanders zijn altijd overal”

Opzoek naar Nederlanders

Koen vertelt verder over zijn trip naar Thailand: “Eenmaal aangekomen is het altijd even zoeken waar je beginnen moet. Je bent toch op jezelf aangewezen. Vaak ga ik op zoek naar slachtoffers of getuigen. Het liefst Nederlanders natuurlijk. En geloof me, Nederlanders zijn altijd overal. Zo kwam ik in een ziekenhuis terecht waar vier gewonde Nederlanders lagen. Toevallig dachten de artsen dat ik de vader van iemand was, heel bizar natuurlijk. Zo kwam ik ontzettend snel in de kamer van die mensen terecht. Daar was wel iemand van de ambassade aanwezig die door had dat ik een journalist was, toen werd ik snel de deur uitgezet. Zulke belevenissen zijn best wel heftig. Het ene moment zit je in Nederland op de redactie en nog geen 20 uur later sta je in een ziekenhuis in Thailand, waarvan de slachtoffers nog geen eens hun eigen familie hebben gezien na de aanslag.”

Lees & leer

Behalve hele gave verhalen die Koen heeft meegemaakt geeft hij ook een aantal tips:

  1. Creëer een goed netwerk! (Het kan niet vaak genoeg gezegd worden 🙂 )
  2. Wees kritisch, maar leer ook zelf met kritiek om gaan. Een goede journalist moet daar tegen kunnen. Je moet een beetje harder worden dan je werkelijk bent.
  3. Ontdek wat je leuk vindt en ga daar voor!
  4. Begin gewoon bij het begin. Schrijf voor een krantje, een kleine website of iets dergelijks. Iedereen start klein, maar zo bouw je wel een portfolio op. En uiteraard leer je er ontzettend veel van.
  5. Lekker praktisch: Neem altijd een powerbank mee! Het zal jou niet gebeuren dat je ergens bij bent en dat je batterij leeg is!

Nadat alle vragen eindelijk waren beantwoord, was het tijd voor de nieuwsquiz! And guess who’s the winner…!? Joepie, toch even zeventig man verslagen ;-).

Kortom; een vliegensvlug kijkje in de collegezaal bij deze razende reporter!

 

3 thoughts on “Journalistieke Arena: Koen Nederhof

Geef een reactie

