Zal ik journaliste worden in het buitenland, of niet?

Geen idee of je er weleens over nagedacht hebt: Naar het buitenland vertrekken om simpelweg mensen te helpen. Niet om cocktails in de zon te drinken, niet om in koraalblauw water vissen te spotten, en niet om een ‘nieuwe cultuur’ te leren kennen. Puur naar het buitenland gaan om anderen te helpen. Lijkt het jou wat? Mij namelijk wel.

Als ik de tweets lees van @AlabedBana bijvoorbeeld. Een meisje van zeven jaar die tweet hoe de bomaanslagen doorgaan, terwijl zij probeert te lezen. Als ik op de Filipijnen kinderen zonder kleren op de vuilnisbelt naar eten zie zoeken. Of als ik gewoon op televisie naar al die miljoenen vluchtelingen kijk. Dan krijg ik een gevoel van binnen dat knaagt, een stemmetje in m’n hoofd dat zegt: “Milou, je moet er íets aan doen.”

Ik zou zo graag naar India willen, Japan en terug naar de Filipijnen. Misschien een beetje impulsief, misschien ook een beetje naïef. Wél met een hart dat er echt voor wilt gaan. Toch neemt het niet weg dat er veel risico bij komt kijken. Denk bijvoorbeeld aan geweldige fotograaf én journalist Jeroen Oerlemans. Hij is overleden doordat hij ook zo’n hart had. Hij was iemand die het risico durfde te nemen, juist om vast te leggen wat er allemaal mis is met onze wereld. Op die manier wilde hij mensen helpen.

Na het overlijden van Jeroen Oerlemans is bij veel mensen de eerste reactie: “Oh jee, waarom ga je daar dan ook heen?” En ook: “Als ik jou was zou ik zoiets echt niet gaan doen.” Op één of andere manier pakt het bij mij anders uit. Ik wil juist wel gaan, ik wil ook helpen, ik wil ook iets betekenen voor de mensen die in nood zijn. Of dat als journalist is of als hulpverlener, I don’t know. Maar gaan wil ik wel.

Misschien heeft de wereld iets meer moed nodig…

One thought on “Zal ik journaliste worden in het buitenland, of niet?

Geef een reactie

