Journalistieke Arena: Ernst-Jan Pfauth

Nee, niet dé Arena in Amsterdam. Wel de Arena in Ede: een Journalistieke Arena. Een college dat ik volg als student journalistiek. Elke week komt er een bekende gastspreker, die persoon geeft dan een overload aan informatie en tips. Ook wordt daar ‘de student van de week’ bekend gemaakt en wordt er een nieuwsquiz gespeeld. Daar mag ik dan een blog over gaan schrijven. Alleen maar leuk hoor, en bij deze de eerste!

Een niet te ontbreken naam

Een niet te ontbreken naam in het journalistieke wereldje: Ernst-Jan Pfauth, mede-oprichter en uitgever van de Correspondent. Hij heeft een eigen blog en is helemaal in zijn sas over innovatie in de media. Een belangrijk thema voor een aankomend journalist, de media blijft namelijk niet stil zitten. Het is goed om mee te bounchen en te beseffen wat er nu eigenlijk allemaal om ons heen gebeurt. Ernst-Jan schreef daarnaast ook twee boeken: Sex, Blogs & Rock-‘n-Roll (2010) en Gij Zult Bloggen (2012).

“Op een ochtend werd ik wakker en dacht ik: shit, nu moet er echt wat gebeuren.”

Van idee tot uitvoering

Hoe richt je een platform zoals ‘de Correspondent’ op? Voor Ernst-Jan is het eigenlijk allemaal verbazingwekkend goed gelopen. Samen met Rob Wijnberg besloot hij te vertrekken bij de NRC, waar ze allebei een tijdje hebben gewerkt. Rob Wijnberg kwam met het idee om 15.000 mensen 60 euro te laten betalen. Als dat zou lukken kon er een nieuw platform worden opgezet: een plek waar échte journalistiek bedreven zou worden. Een plek waar het publiek kon meedenken over onderwerpen en een plek waar échte verhalen gelezen zouden worden. Die plek kwam er. Binnen een week waren er al 8000 mensen die 60 euro wilde geven, binnen een maand waren dat er 20.000. Ernst-Jan: “Op een ochtend werd ik wakker en dacht ik: shit, nu moet er echt wat gebeuren.” Dat was het moment dat het geregel begon: kantoorruimte zoeken, een redactie samenstellen en ideeën uitwerken. Voor vijf maanden was het even een gekkenhuis, maar zeker de moeite waard. Vandaag de dag 47.000 leden, 44 correspondenten waarvan twintig mensen die fulltime werken. Mission accomplished. 

Een alleskunner

Die 44 correspondenten zijn er niet zomaar gekomen. Ernst-Jan:’Het is tegenwoordig moeilijk om journalisten te vinden die je zoekt. Wij zoeken journalisten die meer kunnen dan alleen schrijven. Bij elk artikel dat je schrijft moet je bedenken ‘Waarom lezen anderen dit?’ Als je daar achter bent, en je zover bent dat mensen jouw stuk willen lezen, dan ben je goed op weg. Wij hadden na een geplaatste advertentie 800 sollicitaties ontvangen, toch was het lastig om te vinden wat we zochten. Jullie, journalistiek studenten, zijn de mensen die dat kunnen veranderen. Wees een journalist die meer kan dan alleen een stukje schrijven.’

“Wacht niet op hét perfecte moment, begin vandaag nog!” 

Gespreksleider zijn in de maatschappij

Nadat Ernst-Jan verteld heeft over zijn eigen platform en ervaringen richtte hij zich op ons, studenten. Hoe kunnen wij een gespreksleider worden in de maatschappij, in de journalistieke wereld om ons heen? Ernst-Jan gaf negen tips, de gene die er voor mij het meeste uitsprong was deze: Begin vandaag nog! Als ik, beginnend schrijver en student journalistiek, soms om mij heen kijk naar andere grote blogs, andere journalisten, andere documentaire makers kan de moed me in de schoenen zinken. Waar ben ik dan nog? Wat is mijn specialiteit, mijn niche? Daar was Ernst-Jan heel duidelijk over, je moet gewoon beginnen. Door te dromen bereik je niet je doel, je moet er voor werken en aan willen werken. Het is ook belangrijk om een niche te kiezen. Daar horen vragen bij zoals; Wat past bij mij? Waar weet ik veel van af? En wat vind ik interessant? Als je daar achter bent gekomen kan je je gaan specialiseren. Zo weten mensen van buiten af wie je bent en wat je kan. Ernst-Jan: ‘Wacht niet op hét perfecte moment, want die gaat er niet komen. Creëer het moment en begin vandaag!’

En van die tip heb ik gebruik gemaakt. Mijn blog bestaat natuurlijk al een tijdje, maar de echte artikelen beginnen vandaag!

De foto van Ernst-Jan Pfauth is gemaakt door The Next Speaker. The Next Speaker is een agency gespecialiseerd in Technologie, Innovatie, Creativiteit en Verandering.

Lees & geef kritiek, leren is altijd goed. 

 

Advertenties

2 thoughts on “Journalistieke Arena: Ernst-Jan Pfauth

  1. Pingback: De nieuwsfabriek: drie eyeopeners die je beeld op media veranderen – Milou

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s