Zal ik aantekingen maken op papier, of niet?

Voor mij zijn de eerste colleges een feit! Langzaam aan begin ik te wennen aan alle laptops op tafel. Heel makkelijk om snel aantekeningen te maken, even iets te googlen of een opdracht op te zoeken.

Toch viel het me op dat niet iedereen een laptop heeft en mee typt. Er zijn zeker nog studenten die gewoon nog lekker mee schrijven. Zelf doe ik het ook nog wel eens, als ik bijvoorbeeld even snel wat moet noteren.

Regelmatig hoorde ik docenten op mijn middelbare school zeggen: ‘Van schrijven, onthoud je!’ Daarom is het er bij mij ook aardig in gestampt om lekker mee te pennen, maar nu ik lange colleges heb is het bijna niet te doen.

collegezaal-1

Tijdens het schrijven wordt automatisch een uniek hersencircuit geactiveerd’, verklaart Stanislas Dehaene, psycholoog aan het Collège de France in Parijs. ‘Er is een basisherkenning van het gebaar, een soort herkenning door mentale stimulatie in je brein. Het lijkt erop dat dit hersencircuit leren makkelijker maakt.’

In bovenstaand citaat wordt duidelijk gemaakt door Stanislas Daheane, dat door te schrijven een deel in de hersenen wordt geactiveerd, waardoor leren makkelijker wordt. Is het dan ook zo dat door te typen dat deel in de hersenen niet wordt geactiveerd?

In hetzelfde onderzoek dat ik las zeiden psychologen Pam A. Mueller van Princeton en Daniel M. Oppenheimer van de Universiteit van Californië dat studenten die in een collegezaal zitten beter met de hand aantekeningen kunnen maken. Zolang je iets moet leren is het belangrijk om te schrijven! Volwassenen zouden bijvoorbeeld wel een laptop kunnen gebruiken tijdens een conferentie, meeting of dergelijke.

tegeltje

Voor mij betekent dit onderzoek dat het in principe het beste zou zijn om te schrijven. Toch is dat best lastig, aangezien het enorm veel informatie is. Een oplossing zou zijn om tijdens het college lekker te typen, maar daarna nog eens je aantekeningen door te lezen en de allerbelangrijkste dingen eens om te schrijven.

Een nieuw idee om uit te proberen!

Wat doe jij meestal? Typen of schrijven?

Bron

Geef een reactie

