Zal ik me bij een studentenvereniging aansluiten, of niet?

Na een heerlijke vakantie begint voor mij vandaag weer het school leven. Het studentenleventje gaat beginnen, en daarmee hand in hand: een studentenvereniging! Is dat nou iets wat nodig is, en waarvoor dient het nou eigenlijk echt – op vrienden en party’s na?

Als je op kamers gaat in een stad waar je niet zo heel veel mensen kent, maar je wel graag mensen wilt ontmoeten is een studentenvereniging heel handig. Vaak kom je eens per week of twee weken samen. Bij de ene vereniging is dat met iedereen, bij een ander in kleine groepjes. Op deze manier kunnen vriendschappen ontstaan, en je kunt deelnemen aan leuke activiteiten. Denk aan sporten, samen eten, feestjes en soms debatteren.

Bij veel verenigingen is de ontgroening van de nieuwkomers toch wel een belangrijk punt op de agenda. Hoe heftig, grappig of raar de ontgroening is ligt het meeste aan de vereniging die jij hebt gekozen. Per stad zijn vaak meerdere verenigingen, in Amsterdam bijvoorbeeld wel 25! En dan is het belangrijk dat je er één kiest waar jij je thuis bij voelt. Een groot verschil in verenigingen zit hem in het geloof. Is het een christelijke vereniging, of niet? Vind jij dat belangrijk, of niet? Bij niet-christelijke verenigingen gaat het vaak om vriendschap, feestjes en het wel bekende studentenleven. Bij christelijke verenigingen gaat het natuurlijk ook om de gezelligheid en feestjes maar nog meer om God te leren kennen, en dat uit zich door bijvoorbeeld kring te houden.

blog wat kies jij

Omdat ik zelf natuurlijk naar Ede ga leek het me wel leuk om even op onderzoek uit te gaan naar wat mij leuk lijkt. Al snel las ik dat er in Ede zo’n zes grotere studentenverenigingen zijn. In Ede zijn er (natuurlijk) veel christenen, waardoor daar ook meer christelijke verenigingen zijn. De Navigators is daar een leuke en grotere vereniging, waar veel studenten van de CHE op zitten. Ik kan me ook herinneren dat ik naar een open dag ging (toen zat ik nog in de vierde) en zelfs toen kreeg ik al een foldertje in m’n handen gedrukt over de Navigators. Na ook de andere verenigingen enigszins te hebben bestudeerd, vond ik deze toch één van de leukste.

Natuurlijk gaan er niet ontzettend veel mensen naar de CHE, en daarom zocht ik nog even verder voor andere steden. Op een site stonden alle verenigingen van Amsterdam en daar vond ik deze leuke kieswijzer, zodat je makkelijker kan vinden wat je zoekt! Ik deed het ook even voor de grap, ook al ga ik niet naar Amsterdam, en heel toevallig kwam er bij mij de Navigators uit. Toeval bestaat niet…

Ik ben dus eigenlijk na alle dingen die ik heb gelezen en gezien heel enthousiast over een studentenvereniging. Het is wel belangrijk dat je goed kijkt wat bij je past, en dat je tijd hebt voor alle activiteiten. Verder is het nog een puntje dat het het meest praktisch is als je op kamers woont. Aangezien ik dat nog niet doe, meld ik me voorlopig nog even niet aan… Maar zo’n onderzoekje is altijd nog handig voor later. En ik hoop dat alles voor jou ook wat meer op een rijtje staat!

Hieronder vind je een aantal handige links voor studentenverenigingen in verschillende steden:

Mocht jouw stad er niet tussen staan, google even! Er zijn veel links te vinden 😉 Veel succes met jouw keuze!

One thought on “Zal ik me bij een studentenvereniging aansluiten, of niet?

Geef een reactie

