Zal ik kleding bij de Primark kopen, of niet?

Hoe heerlijk is het om een enorme winkelketen vol met goedkope kleding binnen te lopen!? Het voelt net alsof je jezelf toestaat om alles te kopen wat ook maar in de buurt van ‘leuk’ komt. ‘Ah joh, dit is handig.’ ‘Dit shirtje zit een beetje wijd, maar het kan prima, toch!?’ En zo gebeurt het dat alle geweldige spulletjes in ketens zoals Primark, snel worden verkocht.

Toch is er wel een keerzijde aan het verhaal. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er mensen zijn die nog nooit van het woord kinderarbeid hebben gehoord. Iedereen weet in zijn of haar achterhoofd dat het nooit helemaal kan kloppen. ‘Maar we geven toch ook geld aan goede doelen!?’ Daarmee wordt dat stemmetje in ons achterhoofd weer te niet gedaan.

Bij mij kwam vorige week ineens dat stemmetje weer in mijn hoofd kruipen. Ik had een nieuwe shirtje en in het labeltje stond ‘made in Bangladesh’. Na 5 jaar aardrijkskunde op school gehad te hebben, wist ik dat mijn shirt heel hoogstwaarschijnlijk door een klein kindje was gemaakt, die amper loon krijgt.
Dan zijn er dus twee keuzes die ik kan maken: of ik draag het shirtje niet meer, maar dan is het min of meer voor niks gemaakt. Of ik draag het wel, maar weet dat een kindje hier veel te hard voor heeft moeten werken.

Dat is een keuze die ik zelf echt lastig vind.

In principe zou ik kunnen besluiten om niks meer bij de Primark te kopen. Maar wie vertelt mij dat de H&M, de Zara, of de Sting betere kleding hebben zonder kinderarbeid? 

Ten slotte zijn er natuurlijk altijd winkels en websites met kleren die zonder kinderarbeid zijn gemaakt. Maar vaak is het veel duurder (om het voor ons goedkoper te maken, ontstaat kinderarbeid) en is de keuze beperkt. Daar tegenover staat dat het zo kan zijn dat die kinderen geen inkomsten meer hebben als wij stoppen met het kopen van hun kleding. Is dat dan wat we willen!?

Dit was en is voor mij een echt dilemma, en ik vraag me af hoe jullie er over denken. Wat is het beste? En hoe ga jij er mee om?

P.s. Ik ben naar Haarlem gefietst!

One thought on “Zal ik kleding bij de Primark kopen, of niet?

  1. Ik heb met veel aandacht je stukje zitten lezen. Mooi geschreven en leuk om erachter te komen dat je dit zo leuk vind om te doen! Ik kijk uit naar je toekomstige werk 🙂

    Like

Geef een reactie

