Zal ik bang zijn voor terreur, of niet?

Het is zondagmorgen als ik te horen krijg over het verschrikkelijk bloedbad in Orlando. Het eerste wat ik dacht is ‘niet wéér hè!?’ Een normaal persoon zou het niet in z’n hoofd halen om zoiets verschrikkelijks te doen. Maar het gaat er erg op lijken dat er meer en meer ‘niet normale personen’ komen. Tot nu toe wordt beweerd dat de schutter, Omar Mateen, alleen heeft gehandeld. Maar er zijn in het recent verleden genoeg aanslagen geweest die door een groepering werden opgeëist, denk aan IS. Dan beginnen de speculaties snel, maar laten we ons focussen op de feiten.
image
Nadat er zo’n aanslag is geweest, reageert ieder persoon verschillend. Maar moet je er bang voor zijn? That’s the question. Na een beetje research las ik op internet dat er in Nederland per jaar ongeveer 30 personen sterven ter gevolge van terreur. Maar daar staat tegen over dat 150 tot 200 personen overlijden tijdens het sporten. Het is daarom erg belangrijk om de terreur daden in perspectief te plaatsen. Dat betekent niet dat je er niet angstig voor mag zijn, of dat het minder erg is, maar wél dat je jezelf gerust mag stellen. De kans ís namelijk heel klein.

Toen ik verder ging nadenken over angst kwam ik erachter dat niet alleen de terreurdaad is waar we bang voor kunnen zijn. Het is ook de afstand. Hoe verder weg iets is, hoe minder bang we ervoor zijn. En precies op die manier reageren we nu ook op Orlando: we steunen Orlando en tonen verdriet. Maar tijdens de aanslagen in Parijs kwam alles veel dichterbij. Toen was er echt een soort van paniek. Voor mij voelde het in ieder geval anders. Ik ken ook namelijk veel meer mensen die in Parijs zijn, waren, woonden, werkten dan in Orlando. Daar ken ik eigenlijk niemand. Net zoals jij, denk ik.

image

Dus nu de vraag of we er bang voor moeten zijn, of niet?
Naar mijn idee niet. Want wat als je je zou overgeven aan de angst? Ga je grote steden dan vermijden? Ga je niet meer op vakantie? Wat zou je eigenlijk nog wel kunnen? Als wij met zijn allen sterk staan tegen over terreur kunnen wij net zo’n sterk standpunt maken, als de terroristen kunnen doen die proberen ons angst aan te jagen.

Ten slotte, omdat ik christelijk ben en ook zeker geloof dat God dit allemaal ook verdriet doet: de dood heeft niet overwonnen!

Laten we niet bang worden, maar juist sterker!

One thought on “Zal ik bang zijn voor terreur, of niet?

Geef een reactie

