Zal ik op examenreis, of niet? Experience

Na alle twijfels over reizen en verschillende steden is de geweldige stad Lissabon gekozen om onze examenreis door te brengen, die afgelopen zondag begon. Ik ben inmiddels gisteravond weer veilig geland, en ik laat jullie graag op deze manier een kijkje nemen in Lissabon!

De examenreis ging van start op zondagmiddag. De vriendinnen waarmee ik op reis ging kwamen eerst lunchen, waarna we vertrokken naar Schiphol. Met een opperbest- en vrolijk humeur gingen we door de douane, wat allemaal snel en soepel verliep. Eenmaal in het vliegtuig konden Pringles natuurlijk niet ontbreken, en speelden we twee uur lang het zelfde spelletje. Veilig aangekomen was het buiten nog heerlijk warm en gingen we  op zoek naar het  Chill out hostel waarin we verbleven. Ik vond het zelf heel leuk dat je niet van zes meiden zou verwachten dat ze makkelijk de weg kunnen vinden in een stad waarin geen een van ons ooit was geweest, but we did. Hele metro schema’s kwamen aan te pas, en zelfs een kompas waren we niet vergeten.

Eenmaal in het hostel dropten we onze spullen en gingen we meteen de stad in. We hadden tenslote maar drie volle dagen. In de stad hebben we heerlijk wat gedronken en natuurlijk veel foto’s gemaakt, maar we waren ook best moe van de reis. Dus verruilde we de gezelligheid op straat voor een bedje in ons hostel.

Maandagochtend werden we allemaal om acht uur al wakker, we hadden eigenlijk een heerlijk ontbijtje verwacht, maar dat hield een bakje cornflakes en heel apart brood in. Gelukkig is op elke straathoek een klein supermarktje te vinden en al snel werden we vaste klant bij een hele aardige chinees die het erg leuk vond om selfies met ons te maken. Het viel me echt op dat iedereen heel spontaan en aardig is, maar zes Hollandse meiden zijn natuurlijk ook niet niks. 😉
Verder zijn we die dag de stad in gegaan, maar helaas werd één van de meiden ziek en voelde zich echt niet goed. Mede daarom besloten we om niet verder te lopen maar met een welbekende ‘tuktuk’ te reizen. Dat was zo ontzettend leuk, we zagen alle mooie hotspots van Lissabon! Ook kregen we goede tips van onze chauffeur over restaurantjes, winkels en uitgaansgelegenheden.

‘S avonds was het plan om uiteten te gaan en daarna de stad in. Helaas begon die ene vriendin zich steeds beroerder te voelen. Daarom bleef zij in het hostel toen we een hapje gingen eten. Uiteindelijk zijn we met vier meiden de stad in geweest, want eentje bleef bij haar! Het was ontzettend leuk, maar wel een beetje een domper dat ze zo beroerd was.

Dinsdag stond het geweldige strand van Cascais op de planning, wat een uurtje vanaf Lissabon vandaan ligt. We waren inmiddels helden in de metro stations en we konden gaan waar we wilden. Helaas, en echt heel zielig voor onze zieke vriendin, werd ze alleen maar zieker. Daarom besloot ze een vlucht naar huis te boeken. Dat is nou niet echt iets waar je aan denkt als je op examenreis gaat, een teleurstelling voor ons allemaal! We schoven het strand nog even voor ons uit en brachten haar naar het vliegveld. Nadat we haar hadden uitgezwaaid was het toch echt tijd voor het strand. Best apart om ineens met z’n vijven verder te gaan.
We gingen wéér met de metro en dit keer ook nog verder met de trein. Na een best wel lange reis, kwamen we bij een van de mooiste stranden aan die ik in mijn leven heb gezien. Iedereen had zó gelijk over Cascais!

De zee was heerlijk koel en de zon erg warm, wat hebben we daar allemaal genoten. Het leuke aan Portugal, en al helemaal rond deze tijd van het jaar, is dat er veel buitenlandse mensen zijn, maar het zijn niet typische toeristen. Zo raakten we op het strand ook met veel verschillende mensen aan de praat. Van China tot Australië en Malta, het was er allemaal. Het was heel gezellig, en we besloten een hapje te eten in Cascais zelf. Een heerlijke pizza verder, liepen we terug naar het treinstation. We vroegen even of we de juiste trein hadden en we kregen als antwoord dat dit ook de allerlaatste trein was. Allemaal redelijk verbaast van onze goede timing, aangezien we niet de trein tijden wisten, begon de weg terug naar Lissabon. We namen een douche, friste ons op en liepen weer terug naar de stad. We hadden het heel leuk en we sliepen pas laat, maar reken maar niet dat wij onze tijd in Lissabon aan slapen verspillen. Om negen uur stonden we weer netjes naast ons bed.

Inmiddels woensdagochtend en tijd om de koffers in te pakken. Dat was een heel karwei aangezien de kamer nogal lichtelijk was ontploft. Toch waren we om 11 uur klaar voor vertrek. Natuurlijk gingen we eerst nog even naar onze chinese vriend in de supermarkt om afscheid te nemen. Daarna liepen we door naar de stad en kochten wat souvenirs en typische Portugese pasteitjes. We gingen zitten bij de Taag, een rivier in Lissabon. Het was heerlijk weer! En we vielen zowaar na een echte fotoshoot bij het mooie uitzicht in slaap. Na het schoonheidsslaapje besloten we nog een heerlijke cocktail te drinken om deze geweldige reis af te sluiten!

Rond half 4 waren we terug in het hostel. Daar kregen we te horen dat we om 12 uur al uitgecheckt hadden moeten zijn oeps… Gelukkig was het geen enkel probleem en gingen we met de taxi naar het vliegveld toe. Even eten bij de Mac kon natuurlijk niet ontbreken. En toen was het echt zover, the end of this amazing trip!

Wat heb ik ontzettend genoten, het was een echte experience.