Zal ik slagen , of niet?

Dit is het moment waar ik vijf jaar lang op ben voorbereid. Alle stof is er in getimmerd en de oefenexamens zijn gemaakt. Nu zou ik, en andere lotgenootjes,  helemaal klaar moeten zijn voor het examen. Maar wat als je dat nog niet bent? Daarom hier wat tips om deze drie weken door te buffelen.

image

1. Vaak zeggen mensen dat je op tijd naar bed moet. Het is zeker belangrijk om goed te slapen, maar blijf wel in je eigen ritme! Een uurtje eerder naar bed is max. Je raakt anders alleen maar uit je ritme en dan kan je, je minder concentreren.

2. Ga er af en toe op uit. Ik merk zelf ook dat mijn slaapkamer op een half huis is gaan lijken. Maak je hoofd lekker leeg en ga even heerlijk naar buiten in het zonnetje. Of houdt een studybreak met vrienden. Zo bouw je weer nieuwe energie op.

3. Probeer tot dat je eerste examen begint alles er uit te halen wat er in zit. Maar het is niet zo handig om een dag voor je examen nog heel lang te gaan blokken. Oefen één examen, en heb vertrouwen in jezelf!

4. Heb je het idee dat je iets zelf nog best wel lastig vindt? Leg de stof eens uit aan een ander! Zodra jij het kan uitleggen aan een ander, snap je het zelf ook!

5. Ik noemde het net al even omdat dit een hele belangrijke is. Heb vertrouwen in jezelf. Je hebt hier vier, vijf of zelfs zes jaar voor gewerkt. Misschien voel je, je niet zo voorbereid, maar geloof me dat er altijd wel iets is blijven hangen. En als je te veel stress hebt kan het zijn dat je een blackout krijgt. Zenuwachtig zijn is prima, zolang je maar vertouwen in jezelf hebt!

image

Ik hoop dat je mede door deze tips het helemaal gaat maken!

Helaas schrijf ik de komende twee weken voor het eerst geen zal-ik-of-nietje, ook ik moet mijn concentratie erbij houden. 😉

Alle examen kandidaten heel veel SUCCES!

One thought on “Zal ik slagen , of niet?

  1. Pingback: Zal ik slagen, of niet? – One year later – Milou

Geef een reactie

