Zal ik donor worden, of niet?

Het is inmiddels een tijdje geleden dat ik het op school over dit onderwerp had. We hielden een debat over of het ‘Ja, tenzij’ systeem moet worden ingevoerd. Het systeem houdt in dat iedereen donor is, behalve als je dat anders aangeeft. Ik zelf ben er nog niet helemaal over uit of dit de juiste oplossing is, maar ik denk wel dat ik donor wil worden.

In Nederland heeft zo’n 26% van de bevolking toestemming  gegeven om na zijn of haar overlijden orgaandonor te worden. Een groot gedeelte laat de nabestaanden kiezen, maar 67% van de nabestaanden zegt nee tegen de orgaandonatie. Daardoor ontstaat een groot te kort aan organen, die wel heel hard nodig zijn.

image

Verschillende organisaties en de overheid zelf houden zich bezig met het werven van donoren. Zo hoor je elke dag op de radio dat Chantal en Karin zich hebben geregistreerd. Het doel van de reclames is natuurlijk om mensen te bereiken en wakker te schudden. En ik denk dat veel mensen wel beseffen dat het goed en belangrijk is, maar dat ze de belangrijkste stap niet zetten. De registratie.

Het mooie aan het doneren van je organen na je overlijden vind ik dat je het leven van een ander zoveel mooier en langer kunt maken. En niet van één persoon, maar je maakt het leven van de familieleden en vrienden van de persoon die jouw orgaan ontvangt zoveel easier. Wat ook heel handig en misschien iets veiliger voor jezelf is, is dat je kan aangeven voor welke organen je wel donor wilt zijn en voor welke niet.

image

Misschien is de belangrijkste vraag om deze knoop door te hakken: Wat als jij zelf een orgaan nodig hebt en je die niet kunt krijgen, wat dan?

Iedereen die 12 jaar of ouder is mag zich registreren. Dat kan op deze website.

Denk er eens over na, heel veel succes met je keuze!

2 thoughts on “Zal ik donor worden, of niet?

Geef een reactie

