Update-Tuesday #5

Oh ja, iets met complimenten, toch!?
Tot nu toe zijn alle doelen goed gegaan. Maar om eerlijk te zijn was het deze week een beetje anders. Na een drukke toetsweek kwam afgelopen week de spanning er een beetje uit. Ook deed ik een openhuis op school en kreeg ik een nieuwe bril!

image

En (geheel onbewust) zijn de complimentjes erbij ingeschoten. Natuurlijk heb ik even grondig nagedacht over het falen van dit goede voornemen. Ik denk dat het hem er in zit dat je mindset moet veranderen. Ik vertelde namelijk dat ik vaak niet uitspreek wat ik denk. (Als je doorleest zie je dat dit ook aansluit bij mijn nieuwe voornemen!) Vorige week besloot ik dus om dat wel te gaan doen. Besluiten nemen zijn altijd goed, don’t get me wrong, maar misschien heeft het ook tijd nodig… iets langer dan een week. Dus ik ga nog lekker even door met dit voornemen (en hopelijk lukt het dan wel!)
Hoe verliep jullie week vol complimenten?

Afgelopen vrijdag na werktijd gingen drie collega’s en ik nog even eten. We waren gezellig aan het kletsen en toen hadden we het over het spelletje ‘Openhartig.’ Ik zelf kende het niet, maar we besloten het te spelen en het is heel leuk! Je hebt allemaal kaartjes met vragen erop, en iedereen moet die vraag beantwoorden. Een heel leuk spel om elkaar beter te leren kennen.

image

Op een gegeven moment kwam de vraag ‘wat zou je aan je karakter willen veranderen?’ voorbij. Toen zei een collegaatje: ‘Ik wil graag meer zeggen wat ik denk, en niet altijd alles inslikken.’ Dat was eigenlijk het moment waarop mijn nieuwe voornemen ontstond. Ik wil graag, net als mijn collega, meer zeggen wat ik denk. En dat hoeft zeker niet op een negatieve manier! Maar het is goed om je eigen grens aan te geven en het te zeggen als je een opmerking vervelend vindt. Vandaar even drie tips om op een goede manier je grens aan te geven:

1. Wees eerlijk. Als iemand een vervelende opmerking maakt, zeg het! Het zou zomaar kunnen dat die persoon het geen eens door heeft.
2. Praat vanuit de ik-persoon. Ik vind het vervelend dat je dat zo zei.
3. Praat altijd, maar dan ook altijd, ruzies of irritaties uit in reallife. Via een appje komt het altijd heel anders over en dat zorgt alleen maar voor meer onbegrip!

Dus laten we deze week lekker honest zijn! Twijfel niet aan jezelf, maar zeg (op de juiste manier) wat je voelt. You can do it.

Geef een reactie

