Zal ik voordat ik 18 ben mijn rijbewijs halen, of niet?

‘Aaaah Milou, mag ik je alsjeblieft wegbrengen?’ werd afgelopen week vaak genoeg gevraagd door Anne. Geen probleem haha! Ze heeft een paar weken voordat ze 18 werd haar rijbewijs gehaald en nu ze 18 is wil ze alleen maar rijden. Logisch natuurlijk, maar vooral heel leuk en handig ūüėČ

Ik ben in maart 16,5 jaar. Dat betekent dat ik zou mogen beginnen met lessen. Maar de vraag is natuurlijk of dat nou handig is. Ik zelf weet niet zo goed of ik dan al moet beginnen of niet. Zijn jullie al begonnen met rijlessen? Of heb je misschien al je rijbewijs? Ik hoor graag jouw ervaring!

question mark

Waarom is het lessen eigenlijk vanaf 16,5 jaar toegestaan terwijl het daarvoor altijd 18 jaar was? 

Het is eigenlijk best gek dat het ineens is veranderd. Nou, de overheid heeft dit gedaan omdat ze merkte dat er veel ongelukken gebeuren met mensen die net hun rijbewijs hebben en die meteen mogen rijden. Nu de leeftijd verlaagd is hopen ze dat jongeren eerder beginnen, meer ervaring opdoen met hun coaches, zodat er minder ongelukken gebeuren als ze alleen mogen rijden. Dus vandaar… In principe mag je al theorielessen nemen als je 16 jaar bent. Mij persoonlijk is dit afgeraden omdat je theoriebewijs maar anderhalf jaar geldig is. Stel je voor dat je een half jaar later toch nog n√©t niet het geld hebt om te beginnen, je het te druk hebt, je wilt investeren in andere dingen, verloopt je theoriebewijs. Dat zou natuurlijk super zonde zijn, al helemaal omdat het allemaal gewoon veel geld kost.

Zelf lijkt het mij wel heel leuk om meteen te beginnen met rijlessen. Ik vind het ook geen probleem om voor mijn 18e met coaches te rijden. Maar hoe zat het daar ook alweer mee? Een coach moet aan een aantal eisen voldoen. En hoera, je mag er zelfs vijf! Dit zijn de eisen die de overheid stelt aan een coach:

  • moet minimaal 5 jaar in het bezit zijn van een personenautorijbewijs (rijbewijs B);
  • moet minimaal 27 jaar oud zijn;
  • mag in de vier jaar voorafgaand aan de aanvraag geen strafrechtelijke veroordelingen voor verkeersovertredingen hebben gehad;
  • mag in de vier jaar voorafgaand aan de aanvraag geen¬†alcoholcursussen of gedragscursussen hebben gehad;
  • mag in de vier jaar voorafgaand aan de aanvraag geen¬†onderzoeken naar de rijvaardigheid of rijgeschiktheid opgelegd hebben gekregen door het CBR;
  • mag niet onder invloed zijn van alcohol, drugs of medicijnen tijdens het begeleiden;
  • moet een geldig rijbewijs kunnen tonen

drivinglicence

De meeste punten leken mij wel logisch, het belangrijkste is dus dat je coach al 5 jaar een rijbewijs moet hebben en minimaal 27 jaar moet zijn (helaas, geen vrienden ;-( )

Vandaag was het dus een lekkere praktische blog!  Ik ben echt benieuwd wanneer jullie zijn begonnen of van plan zijn te beginnen;-) Laat het me weten!

Have a nice day, x 

Geef een reactie

