Zal ik de toetsweek overleven, of niet?

Ja, na dit weekend moet het allemaal gebeuren. De toetsweek staat weer voor de deur. Ik krijg spontaan hartkloppingen en kippenvel als ik er aan denk (vooral als ik besef wat ik allemaal nog moet doen.) En waar ik al helemaal niet aan moet denken, is dat alles voor je examen meetelt. Vandaar dat ik het vandaag maar eens ga hebben over goede manieren om je toetsweek te overleven.

Food

Hoe kan het anders dan dat ik het hier weer over moet hebben, hihi. Ja, eten is helemaal mijn ding. Maar echt, een goede manier van eten is heel belangrijk als je op het punt staat veel te moeten presteren. Ik kan gelukkig zelf altijd goed mijn ontbijt weg krijgen, maar er zijn volgens mij ook genoeg mensen die daar moeite mee hebben. Alleen het is zo waar dat een goed ontbijt belangrijk is. Je krijgt energie voor de hele dag, en voor je toetsen natuurlijk! Als je ’s ochtends echt niks weg krijgt (of je gewoon lui bent) is het een idee om ’s avonds al je ontbijt klaar te maken. Maak iets lekkers, doe je best en laat het er uitzien alsof je in een restaurant bent. Hoe kan je het dan nog laten staan? Nee oké, dat is iets te enthousiast. Maar wat nou van een lekkere bol met sla, kaas, tomaat, komkommer, gekookt eitje en wat jij maar lekker vindt! Het is gezond, geeft energie en het vult. Allemaal pluspunten om je dag door te komen. But first, let me take breakfast. (Bananen tellen ook;-) ) Zorg voor gezonde en regelmatige maaltijden, dat is al de helft van het werk.

Breakfast-Quotes-22

Planning

Voor het geval je het nog niet door had… ik ben van het plannen! Vorige week maakte ik zelfs planningen voor vriendinnen (misschien loopt het een beetje uit de hand.) Planningen zorgen voor duidelijkheid en structuur, je weet gewoon wat je moet doen en wanneer. Zelf plan ik op tijd dus bijvoorbeeld; 16:00-17:00 wiskunde, 17:00-17:30 geschiedenis, 17:30 eten. Voor mij werkt dit goed omdat ik een doel heb waar ik naar toe kan werken. En ook als ik soms niet zo’n goede concentratie heb probeer ik het vol te houden tot de tijd er op zit. Maar plannen zonder tijd is natuurlijk ook helemaal goed. Stel een doel voor jezelf en ga ervoor! Veel mensen vinden het lastig om zich aan hun planning te houden, maar zodra je je doel hebt behaald is het echt iets om blij om te zijn! Je voelt je opgelucht en weer lekker leeg in je hoofd. Daarnaast is het ook belangrijk om gedoceerd te werken. Je kan beter een uurtje leren en dan pauze houden in plaats van drie uur achter elkaar te leren.  Ik zelf schrijf mijn planningen altijd in een boekje van de Hema. Ik vind hem er heel leuk uitzien, en vind het daarom nog leuker om planningen erin te schrijven. Dus misschien een ideetje, koop een mooi boekje! (En schrijf meteen de uitgaven op zoals ik hier over vertelde.)

IMG_20160113_105509

Sporten

Klinkt het je  al bekend in de oren? Sporten stimuleert je hersenen! Mijn Frans docent zegt vaak voor een toets: ‘Wil iemand nog even een rondje rennen?’ Niet dat iemand het ooit doet, maar hé, het is echt waar. Als je het leren helemaal zat bent helpt het om te sporten en je gedachte even op iets anders te focussen. Maar bovenal: doe wat je leuk vindt! Ben je toch niet echt van het sporten? Ga dan iets leuks doen. En nee, niet meteen film kijken maar juist iets wat je energie geeft. Doe iets dat je normaal niet zo snel zou doen. Je krijgt vast en zeker nieuwe energie om weer verder te blokken.

Dus allemaal, heel veel succes met de toetsweek! (Ook als je hem net in een andere week hebt.) Don’t be too stressed, you’re gonna make it! 

Heb je nog vragen over een goede verdeling van je tijd in de toetsweek? Ask me!

Liefs

6 thoughts on “Zal ik de toetsweek overleven, of niet?

Geef een reactie

